- Editorial:
- OCTAEDRO EDICIONES
- Año de edición:
- 2019
- ISBN:
- 978-84-17667-69-6
- Páginas:
- 160
AVALUAR I APRENDRE: UN ÚNIC PROCÉS
SANMARTÍ PUIG, NEUS
Els docents, podem promoure que lalumnat estigui més interessat a aprendre i no tant en la «nota»? Ens podríem imaginar tot un curs sense donar cap «nota» i només al final consensuar una qualificació? Potser és un desig que molts tenim i que, si volem que esdevingui realitat, ens demana reexaminar a fons el sentit i la pràctica de lavaluació.
Aquesta revisió parteix de lassumpció que la funció fonamental de lavaluació és regular tot el procés daprenentatge, és a dir, centrar la seva força en un bon feedback, que ajudi lalumnat a prendre bones decisions per identificar què ja fa prou bé i com pot vèncer els obstacles que van sorgint. Condicions necessàries són el canvi en lestatus de lerror, a fi de percebrel com a quelcom normal i el punt de partida per aprendre, i passar el protagonisme de lavaluació a lalumat, atès que és ell qui ha de corregir-se, és a dir, trobar per si mateix els millors camins per reconèixer els encerts i avançar en la superació de les dificultats.
No cal dir que aquesta nova perspectiva del que tradicionalment hem entès per avaluar no es pot reduir a dir als alumnes que sautoavaluïn, ja que, perquè ho facin autònomament, és necessari canviar molts més aspectes de la pràctica escolar. És una transformació que requereix temps, però, a mesura que es va interioritzant, lavaluació passa a ser útil i gratificant per a tots, aprenents i docents.